De azi, noua forma a taxei de poluare este oficial intrata in vigoare. Timbrul de mediu va fi calculate in functie de gramul de CO2 emis de automobilul contribuabilului. Astfel cu cat aveti o masina mai poluanta, taxa va fi mai mare.
Calcularea timbrului de mediu:
Cu toate acestea, conform statului roman, gramul de CO2 emis in atmosfera nu are aceasi valoare pentru toata lumea, aceasta fiindca timbrul de mediu va fi calculate si in functie de alte criteria cum ar fi:
• Capacitatea cilindrica a masinii; • Norma de poluare Euro; • Vechimea masinii.
Conform acestei metode de calcul, un gram de dioxid de carbon emis poate costa de la 0.30 Euro daca vorbim despre un automobil cu norma de poluare Euro 5 si motor sub 1.000 cm² pana la 19 Euro daca masina cu pricina are norma de poluare Euro 3 si motor peste 3.000 cm². Pe langa timbrul de mediu va trebui sa adaugam la plata anaual bineinteles si impozitul local pentru autoturisme.
Parerile expertilor din industria auto despre timbrul de mediu:
Analistul auto Razvan Marinescu a afirmat urmatoarele in legatura cu taxa auto: "E o aberatie, la fel cum au fost si celelalte taxe auto" si ca aceasta "A fost gandita doar cu scopul de a aduce bani la buget, pentru ca favorizeaza doar bugetul de stat. Mai mult chiar, va bloca piata auto".
"… gramul de CO2 este mai periculos pentru mediu daca este emis de o masina de lux" Gabriel Biris un avocat de business a spus ca: "Initial, taxa auto era gandita sa stimuleze achizitia de masini noi. Avand in vedere ca la Euro 5 nu se schimba nimic, practic nu ii ajuta nici pe producatori". Acesta a mai facut urmatoarea remarca: "Tragem concluzia ca gramul de CO2 este mai periculos pentru mediu daca este emis de o masina de lux, cu motor mare, decat una popular, cu motor mic". "Mie unul mi se pare ca modul in care este conceput acest impozit nu are nicio logica, alta decat a mai genera o sursa de venit la bugetul statului" a mai afirmat Gabriel Biris.
Conform Ministrului Mediului, Rovana Plumb incasarile la stat din timbrul de mediu estimate pentru 2013 vor fi de 700 de milioane de lei. Restituirile vechii taxe au fost estimate in jur de 400 de milioane de lei.
Originile timbrului de mediu:
Prima taxa de acest fel a fost introdusa in anul 2008 cu scopul de a proteja piata auto din Romania de numarul mare de masini vechi aduse din occident. De atunci aceasta taxa a suferit diverse modificari, astfel incat in cele din urma aceasta sa incalce legea comunitara privind libertatea de circulatie a marfurilor, fapt dezbatut anul trecut in diferite randuri prin diferite procese judiciare.
Marius Danilescu, un jurist specializat in taxa auto a spus urmatoarele: "In loc sa rectifice prevederile ilegale din precedentele taxe, noua formula adanceste statul roman in incalcarea legii". Acesta isi continua ideea astfel: "Din momentul in care vrei sa taxezi inmatricularea unei masini cu masuri diferite, intervine discriminarea, iar aquis-ul comunitar interzice acest lucru. Indiferent sub ce forma, taxa auto ingradeste libertatea de circulatie a bunurilor in UE si cu siguranta, Guvernul se va trezi cu un nou proces de infrigement (incalcare a legislatiei UE - nr)".
Autoritatile care au creat aceasta taxa au evitat sa comenteze problema mentionata mai sus, fiind de parere ca taxa se calculeaza pe principiul European si ca cel ce polueaza trebuie sa plateasca.
Problemele timbrului si alternative:
Modul de calculare al timbrului de mediu are in vedere doar interesele guvernului. O alternativa in modul de calculare a acestei taxe a fost adus de Gabriel Biris, care a declarat urmatoarele: "Daca poluatorul plateste in functie de cat polueaza, atunci trebuie sa legam timbrul de mediu si de numarul de kilometri parcursi intr-un an, pentru ca altfel transformam timbrul de mediu intr-un impozit (ultra-progresiv) pe venit". "O masina care mai mult sta decat merge va polua mult mai putin decat o masina folosita, de exemplu, pentru curierat. Aceasta realitate ne duce la concluzia ca un timbru de mediu nu poate fi in mod rezonabil stabilit decat daca este inclus in costul combustibilului" a continuat avocatul.
Acesta a mai spus ca timbrul de mediu ar trebui inclus in costul combustibilului, astfel s-ar rezolva atat problema taxarii in functie de cilindri cat sic ea a normei de poluare. In cele din urma, problema discriminarii ar fi rezolva si ea.
|